Lekande djur på nya sporthallen vid Ekhagsskolan

Anna Hjelmberg och Joakim Ekblom flankerar Ellen Ljungqvist som ska utsmycka nya sporthallen vid Ekhagsskolan.

Längs denna vägg kommer sju mosaikdjur att placeras av konstnären Ellen Ljungqvist (mitten). På bilden syns också kultur- och fritidschef Anna Hjelmberg och Ekhagsskolans rektor Joakim Ekblom. Foto: Sofia Magnusson

Genom en tävling, för verksamma studenter och tidigare studenter vid Stenebyskolans utbildningar samt yrkesverksamma konstnärer i Bengtsfors kommun, har ett vinnande koncept för utsmyckning av Ekhagsskolans nya sporthall utsetts. Vinnande konstnär är Ellen Ljungqvist. I Ellens bidrag har djuren i skogen fått syn på den fina idrottshallen och vill också vara med och leka! På sporthallens långsida blir det olika sorters djur som leker med bollar och gör akrobatiska övningar. Något djur har även tagit sig in och kommer att finnas inomhus vid sporthallens kafeteria.

Jag älskar att gestalta djur och få fram deras olika uttryck säger Ellen Ljungqvist.

För att skapa en rolig effekt och samtidigt påminna om att alla har sina unika styrkor är till exempel igelkotten nästan lika stor som björnen. Snett ovanför igelkotten pressar sig en grävling och ett lodjur sina ryggar mot varandra, hjälps åt för att inte ramla ned mellan två fönster. Räven fångar en tennisboll i luften och grävlingarna, längst bort till höger, helt fria i tanken, provar att glida fram med magen på basketbollarna likt pingviner. Ja, här är allt möjligt.

Här syns en skiss över placeringen av de olika djuren placerade på ritning över fasaden.

Det kan vara mycket prestation i sport så jag tänkte att djuren kan sprida en lättsam och härlig känsla över skolgården. Helt ovetandes om spelets regler äntrar de idrottshallen och bara gör sin grej. Den figurativa gestaltningen är också lätt att förstå oavsett ålder och ursprung.

Djuren kommer att ha en unik yta i väderbeständig glasmosaik. Ellen räknar med att de kommer behövas minst 80 000 stycken bitar mosaik för alla djuren. Skulpturerna kommer att skulperas fram i cellplast samt därefer armeras och bekläds för hand med glasmosaik.

Exempel på detaljer inför utsmyckningen av sporthallen vid Ekhagsskolan. Konstnär är Ellen Ljungqvist.

Exempel på glasmosaikskulpturer och deras uppbyggnad inför utsmyckningen av sporthallen vid Ekhagsskolan av Ellen Ljungqvist

Bild från Ellens ateljé där hon just nu sätter glasmosaik på björnen.

Här står Ellen på händer bredvid björnen som blir cirka två meter hög och bollen tillkommer på höjden. Handstående är också bra som pausgympa när man jobbar intensivt med att sätta tusentals glasmosaikbitar.

Detaljer och skiss för två av de andra djuren; grävlingen och lodjuret.

Enig jury

Under vårvintern 2021 utlyste Bengtsfors kommun en tävling för att få in förslag på konstnärlig utsmyckning av nya sporthallen vid Ekhagsskolan. Sista dag för inlämning av tävlingsbidrag var 7 maj via kommunens hemsida.

Efter sista dag för inlämning av bidrag sammanträdde Bengtsfors kommuns arbetsgrupp för Offentlig miljö som konstform för att bedöma de olika bidragen. Totalt hade de elva bidrag att ta ställning till. Arbetsgruppen var tillika jury och utsåg vem som fick uppdraget att utföra den konstnärliga utsmyckningen av Ekshagsskolans nya idrottshall.

Vi fick många fina förslag och vill passa på att tacka alla deltagande konstnärer för deras engagemang.

Det var en enig jury som valde Ellens förslag. Vi tyckte att det var gediget och passade bra samtidigt som barnperspektivet kom fram så fint. Förslaget visade på en hög kunskap kring offentlig utsmyckning tyckte juryn, säger kultur- och fritidschef Anna Hjelmberg.

Ellen Ljungqvist

Ellen Ljungqvist har studerat på Stenebyskolan och HDK mellan 2011-2015. Därefter gick hon på Konstfack och gjorde en utbytestermin på Kyoto University of Art and Design i Japan. Därefter har det blivit två offentliga gestaltningsuppdrag till Melleruds kommuns nya äldreboende på Ängenäs och flera privata skulpturjobb. Ellen har sin ateljé/verkstad i Dals Rostock.

Invigning 18 september

Utsmyckningen planeras att invigas 18 september då en del av kommunens 50-årsfirande går av stapeln i Dals Långed.

Bakgrund

Med start under natten till den 7 september 2018 brann sporthallen vid Ekhagsskolan i Dals Långed. Efter en stor insats från räddningstjänsten lyckades matsalen och huvudbyggnaden räddas från branden, men sporthallen gick inte att rädda. Arbetet med att bygga upp en ny sporthall är nu så gott som klar, men det som återstår är konstnärlig utsmyckning i anslutning till idrottshallen. Genom en tävling för verksamma studenter och tidigare studenter vid Stenebyskolans utbildningar samt yrkesverksamma konstnärer i Bengtsfors kommun har ett vinnande koncept utsetts.

Senast uppdaterad: 22 juni 2022