Bengtsfors kommun blir del i nätverk för skolutveckling

Bengtsfors kommuns utbildningschef Björn Lindeberg tar över stafettpinnen från Tanums kommun. Foto: Tanums kommun

Sedan 1990-talet har en grupp kommuner i Bohuslän och Dalsland samverkat i frågor kring skolutveckling. Samverkan har handlat om kompetensutveckling, kvalitetsarbete, betyg och bedömning, benchmarking, enkäter, nyckeltal och man har arrangerat den årliga skolkonferensen Oktoberdagarna.

Med gemensamma krafter kan mindre kommuner genomföra saker som är svåra att klara på egen hand. Samverkan har i över två decennier kallats V8 (som står för Vision 8 kommuner). Nu har Bengtsfors kommun beviljats inträde, så V8 har blivit V9, berättar utbildningschef Björn Lindeberg.

Oktoberdagarna 2022 arrangerades av Tanums kommun på Tanumstrand. Förutom kompetensutveckling i skoljuridik för skolledare och intressanta föreläsningar om utvecklingssatsningar, fanns också tid för samråd i så kallade professionsgrupper där skolledare får träffa kollegor från andra kommuner och utbyta kunskap och erfarenheter. Dessa grupper utgör nätverk som också träffas löpande under året.

Björn Lindeberg
Utbildningschef