Matlådor mot matsvinn på försök

Foto: Niklas Eriksson

Under perioden 1 mars till 1 juli kommer det finnas möjlighet att köpa matlådor för elever och personal vid kommunens skolor. Försöket görs för att minska mängden matsvinn. Kommunen har ett mål om minskat matsvinn som i dagsläget är svårt att uppnå. Matsvinn bidrar negativt till en ökad miljöpåverkan och sämre ekonomi. Efter dialog i kommundirektörens ledningsgrupp så är beslutet att under en prövotid införa klimatlådor vid kommunens skolor.

Klimatlådorna får inte skapa någon form av undanträngningseffekt på det lokala näringslivet och måltidsenheten har i uppdrag att säkerställa att ingen överproduktion sker. Den mat som säljs ska vara det som blir över i våra matsalar, säger Göran Eriksson, kommundirektör

Erbjudandet gäller endast för för elever och personal som arbetar på den aktuella skolan. Det omfattar förutom elever även skolsköterskor, rektorer, lärare som inte äter pedagogisk lunch, administrativ personal på skolor, kökets personal, servicepersonal såsom lokalvårdare och fastighetsskötare.

Betalning sker genom swish på plats i den aktuella matsalen och vid uppvisande av betalningen får du en matlåda av måltidspersonalen. Information om försäljningen tillsammans med Swish-nummer kommer att finnas på plats i varje matsal. Varje matlåda kostar 35 kronor.

Försäljning sker enbart efter att eleverna har ätit vid sista sittningen. Tidpunkter varierar beroende på skola:

• Kanalgården 12.30 –13.00
  • Franserudsskolan 12.30-13.00
  • Ekhagsskolan 11.50-12.00
  • Bäckeskolan 11.45-12.00

Försäljningen gäller enbart på skolor under försöksperioden från 1 mars till 1 juli, 2023. Försöket omfattar inte förskolor och äldreomsorg.

Carina Nisén
Kostchef