Bra betyg för Bengtsgårdens jobb med studie- och yrkesvägledning

Foto på Johan Andersson och Jonny Spångberg.

Rektor Johan Andersson och biträdande rektor Jonny Spångberg. Foto: Sofia Magnusson

Skolinspektionen har tittat på Bengtsgårdens undervisning och studie- och yrkesvägledning. Hur lyckas verksamheten med att stärka elevernas tillit till den egna förmågan? Hur får eleverna möjlighet till utveckling och en bred bild av möjliga studie- och yrkesval?

Skolinspektionen har i den här bedömningen tittat på fyra olika områden. På tre av områdena uppfylldes kvalitetskriterierna i hög utsträckning. På ett av områdena uppfylldes kvalitetskriterierna i flera delar, det innebär att ett utvecklingsarbete startas för det området och redovisas till Skolinspektionen, förklarar Jonny Spångberg som är biträdande rektor på Bengtsgården.

Utöver intervjuer med rektorer, lärare och elever omfattar granskningen även intervjuer med representanter för elevhälsans personal samt studie- och yrkesvägledare.

Granskningen omfattar årskurserna 7–9 på Bengtsgårdens högstadieskola i Bengtsfors. Skolinspektionen bedömer verksamheternas kvalitet i tre nivåer;

• om kvalitetskriterierna uppfylls i hög utsträckning,
  • om kvalitetskriterierna uppfylls i flera delar
  • om kvalitetskriterierna uppföylls i låg utsträckning.

Vi är glada för resultatet av granskningen och kommer utveckla vårt arbete med nya och innovativa sätt för att få med studie- och yrkesvägledning i undervisningen. Vi vill få våra elever att inse vilka möjligheter som finns oberoende av föräldrarnas utbildning eller traditionella könsrollsmönster, säger Johan Andersson, rektor på Bengtsgården.

Sammanfattning kvalitetsgranskning vid Bengtsgården

Bedömningsområde

Avser

Skolinspektionens bedömning

Bedömningsområde 1

En undervisning som präglas av tillit till elevernas förmåga och stimulerar dem att utvecklas så långt som möjligt

Skolinspektionen bedömer att lärarna utformar en undervisning som i hög utsträckning präglas av tillit till elevernas förmåga och stimulerar dem att utvecklas så långt som möjligt.

Bedömningsområde 2

Förutsättningar för en undervisning som förmedlar tillit till elevernas förmåga och ger dem möjlighet att utvecklas så långt som möjligt

Skolinspektionen bedömer att rektorn i hög utsträckning skapar förutsättningar för en undervisning som förmedlar tillit till elevernas förmåga och ger dem möjlighet att utvecklas så långt som möjligt.

Bedömningsområde 3

Inslag i undervisningen som syftar till att vidga elevernas perspektiv på möjliga studie- och yrkesval

Skolinspektionen bedömer att lärarna i flera delar integrerar inslag i undervisningen som syftar till att vidga elevernas perspektiv på möjliga studie- och yrkesval.

Bedömningsområde 4

Förutsättningar för ett arbete som syftar till att vidga elevernas perspektiv på framtida studie- och yrkesval

Skolinspektionen bedömer att rektorn i hög utsträckning skapar förutsättningar för ett arbete som syftar till att vidga elevernas perspektiv på framtida studie- och yrkesval.

Utvecklingsarbete

Bengtsfors kommun har en studie- och yrkesvägledningsplan som antogs 2021 av kommunstyrelsen. Enligt planen så utgör undervisning, information och vägledning tillsammans studie- och yrkesvägledning och tillsammans ska de olika delarna vara ett stöd för elevens framtida val av studier och yrke. Planen vänder sig till chefer, rektorer samt all verksam personal i förskolan och skolan. Den ska ge stöd till en tydlig arbetsfördelning och en hjälp i det systematiska kvalitetsarbetet.

Ett utvecklingsarbete inleds efter Skolinspektionens granskning för att utveckla arbetet med att integrera studie- och yrkesvägledningen i ämnesundervisningen. I det arbetet behöver lärarna i högre utsträckning koppla samman skolämnena med vägledning. De behöver även utveckla arbetet med att problematisera och visa på alternativ till traditionella föreställningar om kön, social och kulturell bakgrund som kan begränsa elevernas framtida studie- och yrkesval.

Tina Nätt
Studie- och yrkesvägledare