Uppskattat författarbesök av Pia Hagmar

Författarbesök av Pia Hagmar till anpassad skola 21 mars 2023

Jessica Clefberg Öhman, anpassad grundskola, Sofia Hellgren, biblioteket tillsammans med författaren på besök, Pia Hagmar. Foto: Anna Sandström

Pia Hagmar, författare till över 90 barnböcker, berättade historier ur sina böcker, ur fantasin och ur sitt verkliga liv för elever på Franserudsskolan. Evenemanget genomfördes som ett samarbete mellan biblioteket och den anpassade grundskolan på Franserudsskolan.

I nästan en hel timme fick hon eleverna att sitta stilla och lyssna på de berättelser hon haft inom sig ända sedan hon var barn. Det var allt från spännande spökhistorier till hur hon upplevt utanförskap under sin uppväxt - erfarenheter som troligen fick henne att välja författaryrket. Redan som åttaåring skickade hon in sin första bok, Höga hattens klubb, till ett förlag. Boken blev refuserad men när hon försökte många år senare gick det bättre och idag har hon gett ut över 90 böcker.

- Det har blivit ett fåtal vuxenböcker men de flesta har barn och ungdomar som läsekrets, jag skriver gärna deckare och spännande historier, säger Pia Hagmar.

Pia Hagmar är bland annat känd för sin serie Dalslandsdeckarna som omfattar ett 20-tal böcker. Kopplingen till Dalsland har hon genom uppväxten mellan Brålanda och Frändefors och det märks att hennes hjärta fortfarande klappar för landskapet. Hittills har hon inte skrivit någon bok som utspelar sig i just Bengtsfors men hon fick lova barnen att ändra på det.

Pia Hagmar

Publiken var engagerad och ställde många nyfikna frågor till författaren Pia Hagmar. Foto: Anna Sandström

Pia Hagmar och Gunvor Håkansson

Gunvor Håkansson på den anpassade grundskolan förtydligade Pias berättelser genom tecken. Foto: Anna Sandström

Bokbussen

Evenemanget avslutades med att eleverna fick göra ett besök i bokbussen. Självklart var bussen laddad med Pia Hagmars böcker. Foto: Anna Sandström

Fakta om Pia Hagmar

Pia Hagmar är född i Göteborg 1961. Hon är utbildad till journalist och har vunnit Dalslands Litteraturpris 2003 och Dalslandsmedaljen 2009. Hennes böcker är översatta till många olika språk.

Senast uppdaterad: 23 mars 2023
Sidan publicerad av: Anna Sandström