Nya skoltider och nytt skolskjutsavtal från och med nästa läsår

Illustration: Sofia Magnusson

Från och med nästa läsår tar Taxi Dalsland över ansvaret för skolbusstrafiken i Bengtsfors kommun. Taxi Dalsland har sitt säte i Bäckefors och har kört skoltrafik i såväl Bengtsfors kommun som i Färgelanda och Melleruds kommuner under många år.

Det nya skolskjutsavtalet som alltså träder i kraft från och med läsåret 2023/2024 innebär en mer renodlad skolskjuts, det vill säga att färre elever kommer åka med ordinarie kollektivtrafik med busskort via Västtrafik. Det nya avtalet innebär förbättringar inom flera områden bland annat lägre kostnader och bättre restider. Elever som går på Bäckeskolan och Ekhagsskolan kommer att samåka med elever som går på Bengtsgården på ett annat sätt än tidigare. Bengtsgården och Franserudsskolan har redan detta upplägg och det fungerar bra.

Under juli kommer information att skickas ut per brev till alla vårdnadshavare med information om bland annat tidtabeller för respektive buss.

Skoltiderna ändras också från och med nästa läsår. De dagar som elever i åk 6 är på Bengtsgården följer de Bengtsgårdens skoltider. Elever i förskoleklass är lediga på fredagar.

Skola

Starttid