Barnen på Franserudsskolans fritidshem vann pris i fritidsutmaningen - Jobbjakten

Fritidsutmaningen 2023

Illustration: Barnen Franserudsskolans fritidshem

Under två veckor i juni har barn och pedagoger varit på jobbjakt i Bengtsfors.De har spanat genom att promenera och gjort digitala sökningar där de utforskat och drömt för att lära sig mer om olika jobb. Undersökningen har sammanställts i en affisch med tillhörande motivering där bidraget skickats in till hejframtidsval.se Länk till annan webbplats.

Affisch Jobbjakten 2023

Illustration: Barnen Franserudsskolans fritidshem

Franserudsskolans fritidshems motivering till bidraget:

Vi har upptäckt många nya yrken, framförallt har vi upptäckt att det finns väldigt mycket olika yrken bara i vårt lilla samhälle mot vad vi trodde. Vi har pratat om att alla kan välja yrke utifrån vad man tycker är roligt och inte efter tex kön eller var man kommer ifrån. Vi vill gärna vinna då detta varit en bra utmaning för oss då vi jobbat mycket med yrken under våren och detta blev som ett bra avslut på detta och det har varit ett spännande arbete, säger fritidspedagog Sara Viktorsson

Vinsten meddelades av Gabriella Holm och Lotten Johansson grundare till Hej SYV Länk till annan webbplats. som driver hejframtidsval.se Länk till annan webbplats. med motiveringen:

Vilket fin Jobbjakt ni gjort, så roligt att se affischen och motiveringen. Och så bra att ni fick in reflektionen kring frihet att välja oavsett bakgrund, kön, social osv - Bravo! Ert deltagande visar på kreativitet och nyfikenhet för elevernas framtidstankar. Ni imponerar och inspirerar.  Fortsätt utveckla SYV-undervisningen på skolan - Ni bidrar till varje elevs bästa framtidsresa!

Senast uppdaterad: 5 juli 2023
Sidan publicerad av: Jennie Aronsson