Västtrafik drar in busslinjer i Bengtsfors kommun från och med augusti

Bildtext: Maria Ljungberg

Västtrafik drar från och med augusti 2023 in linje 751 som trafikerar Torrskog - Ärtemark - Bengtsfors och linje 752 som går mellan Bengtsfors - Alltorp - Bäckefors.

Västtrafik motiverar indragningarna med att det är för få resande på linjerna. När Västtrafik bedömer resande på en linje räknar de inte med de grundskoleelever som åker med bussarna till och från skolan, utan endast övriga resenärer.

De grundskoleelever som har åkt med linjerna 751 och 752 kommer i fortsättningen att åka med skolbussar (bussar avsedda endast för grundskoleelever). Det innebär dock att gymnasieelever och övriga resenärer bosatta i Torrskog/Ärtemark kommer att påverkas när linje 751 försvinner eftersom det saknas någon alternativ trafik i området.

Linje 752 som går mellan Bengtsfors - Alltorp - Bäckefors kommer att dras in från och med augusti 2023 men här trafikerar linje 730 Bengtsfors - Bäckefors - Uddevalla även i fortsättningen.

Senast uppdaterad: 14 juli 2023
Sidan publicerad av: Sara Larsson