CRD Protection har utrett Bengtsfors kommuns hantering av Bengtsforshus AB

Bengtsfors kommun har en visselblåsarfunktion där du kan larma om missförhållanden. Bengtsfors kommuns visselblåsarfunktion hanteras av CRD protection Länk till annan webbplats. som är en extern oberoende aktör med lång erfarenhet av utredningar inom både privata och offentliga verksamheter i Sverige.

Den 8 februari 2023 inkom via Bengtsfors kommuns digitala visselblåsarkanal en anmälan om missförhållanden till CRD:s utredare. Anmälaren har valt att vara anonym. Anmälan omfattar bland annat misstankar om att tidigare ordförande i Bengtsforshus, hållit styrelsen utanför beslut. Den omfattar också misstankar om felaktigheter kring beställningar av utredningar kring förhållandena i Bengtsforshus AB. Visselblåsaren menar också att det förekommit hot, kränkningar och förtal på anställd i tidningen öppet som gäller saker som hänt för flera år sedan.

CRD Protection uppdrogs att genomföra en oberoende och självständig utredning

I syfte att garantera det mått av oberoende, kompetens och självständighet som lagstiftningen kräver, samt möjliggöra anonymitet för visselblåsaren, gavs CRD Protection mandat att genomföra en oberoende och självständig utredning. Utredningen har genomförts med praktiskt stöd från handläggare i kommunen för att tillhandahålla dokumentation och internt material, i syfte att effektivisera processen.

Uppdragets syfte

Uppdragets syfte är att, i enlighet med lagstiftningen, vidta utredningsåtgärder för att kunna ta ställning till de påståenden som framförs i visselblåsarens anmälan, vilket sker i form av följande deluppdrag:

  • Klargörande av vad som skett, i form av en kronologisk tidslinje. Tidslinjen ska vara vetenskapligt underbyggd, med referenser, och syfta till att så långt möjligt ge en tydlig överblick över händelseutveckling och orsakssamband.
  • Undersökande av i vilken mån Bengtsforshus AB:s styrelse åsidosatts på ett sätt som står i strid med gällande rätt, vid beställning av, och beslut om, utredning under år 2022.
  • En bred analys av de tidigare genomförda utredningarna på området, med särskilt avseende på frågan om huruvida de kan sägas vara oberoende eller ej.
  • I den mån frågorna om påstått förtal, ekobrott och dataintrång (som var för sig utmynnat i egna anmälningar hos tillämplig myndighet) inte utreds av annan resurs skall CRD beröra frågorna i den utsträckning det är lämpligt och efter samråd med kommunens visselblåsarfunktion.

Metod och material

Centralt för utredningen, som pågått en längre tid, har varit ett vetenskapligt förhållningssätt, där källhänvisningar och möjlighet att följa och kontrollera resonemangen präglar metoden.

Ett omfattande material har insamlats, bland annat följande.

  • I stort sett allt relevant diariefört material såsom samtliga mötesprotokoll för perioden, bolagsordning, ägardirektiv, företagspolicy, riktlinjer och strategier för upphandling, arbetsordning och dokumentation från parallellt pågående arbetsrättslig process.
  • Ett stort antal intervjuer har genomförts, främst på plats i Bengtsfors, men också per telefon. Vissa personer har intervjuats vid fler än ett tillfälle. Intervjuerna har som regel spelats in och transkriberats eller sammanfattats.
  • Närmare 100 000 e-postmeddelanden i form av relevanta personers fullständiga in- och utgående trafik (som ej varit raderad vid tidpunkten för inhämtningen).
  • Samtliga tidigare utredningar, samt i förekommande fall insamlat underlag till grund för dessa.
  • Ekonomiska redogörelser och granskningar, såsom årsredovisningar, revisionsberättelser, kommunförvaltningens egen utredning av fakturering av konsultuppdrag, och lekmannarevisorernas granskningsrapport.
  • Dokumentation rörande fakturering och ersättning, såsom fakturor från tidigare utredningar, bilagor till dessa, samt detaljerad data från kommunens lönesystem.
  • Mediebevakning och inhämtning från tryckta medier och webbutgåvor av tryckta medier.
  • Övrig kvalitativ data som kontinuerligt inhämtats vid behov, såsom data från kommunens lokalbokningssystem, ett flertal ljudinspelningar, samt videoinspelningar och protokoll från fullmäktigesammanträden.

Utredningens resultat

Utredningens övergripande slutsatser redovisades för kommunstyrelsen den 13 december 2023, av ansvarig jurist och enhetschef hos CRD Protection, Peter Angerbjörn. Under mötet lämnades utrymme för frågor och diskussion och det meddelades också att den skriftliga rapporten kommer överlämnas till Bengtsfors kommun 20 december.

De redovisade slutsatserna var i huvudsak följande.

Eventuellt åsidosättande av styrelsen vid beställning av utredningarna

  • Ingen av utredningarna har av ordförande Ulf Nelson förankrats på ett godtagbart sätt i styrelsen.
  • Förankring har snarare skett hos ledande tjänstemän och inom partiet.
  • Rörande Eric Hietalas utredning saknas förankring helt och hållet och förfarandet står uppenbart i strid med aktiebolagslagens bestämmelser.
  • Rörande Kent Vasells utredning finns ett icke dokumenterat beslut i styrelsen av oklar innebörd. Den rimligaste tolkningen är att Nelson fick mandat att undersöka en framkomlig väg och kontakta en lämplig utredare, men saknade med stor sannolikhet mandat att ingå avtal för styrelsens räkning.
  • Övriga ledamöters passivitet och inkompetens har varit bidragande till att åsidosättandet av styrelsen varit möjligt.
  • Grund saknas för Bengtsforshus att betala såväl Vasells som Hietalas fakturor.
  • Kommunen har helt eller i betydande omfattning bekostat Hietalas utredning, trots att fakturan dessutom betalats av Bengtsforshus.

De tidigare utredningarna

  • Det saknas skäl att betvivla Hietalas respektive Vasells formella kompetens och erfarenhet, men båda var av andra skäl olämpliga för uppdraget och skulle aldrig ha anlitats.
  • Hietalas många, och ömsesidigt överlappande, roller gör honom uppenbart olämplig i rollen som utredare och några som helst tecken på den grad av oberoende som uppdraget skulle ha krävt har inte kunnat skönjas.
  • Att Hietala under utredningens gång visat prov på bristfälligt omdöme kan inte bedömas som relevant vid tidpunkten för anlitandet av honom, däremot vore det naturligt att uppdraget hade avbrutits så fort detta uppdagades.
  • Sedvanliga och grundläggande kontroller av Vasell inför uppdraget hade otvetydigt visat på hans olämplighet. Domslutet i Stockholms tingsrätt under våren 2023 kunde givetvis inte förutses i augusti 2022, dock blev den föregående stämningsansökan offentlig i augusti 2021.
  • Hietalas ekonomiska utredning brister påtagligt i sin vetenskaplighet och slutsatserna kan inte rimligen ligga till grund för arbetsrättsliga åtgärder.
  • Vasells utredning uppfyller grundläggande krav på vetenskaplighet. Urvalet av intervjupersoner, den knapphändiga analysen och rekommendationerna kan emellertid ifrågasättas.

Vd Pär Nilsson entledigande

  • Entydiga och protokollförda styrelsebeslut i om entledigande i januari 2023 saknas.
  • När det gäller innebörden av beslutsformuleringarna att "styrelsen beslutar att genomföra arbetsrättsliga åtgärder med VD Pär Nilsson beträffande entledigande", samt att "förhandlingarna sköts av styrelseordförande Ulf Nelson" går meningarna isär, men efter intervjuer med de närvarande och analys av samtal och korrespondens från de därpå följande förhandlingarna är det undertecknads samlade bedömning att något beslut om att entlediga Pär Nilsson inte fattats av styrelsen.
  • Att skilja vd från sin tjänst utan att samråda med kommunstyrelsen står i strid med såväl Bengtsfors kommuns företagspolicy som Bengtsforshus ägardirektiv.
  • Av senare fattade beslut i styrelsen, bland annat om att anställa en ny vd i mars 2023, framgår indirekt att styrelsen vid det laget inte längre betraktar Nilsson som vd.

Rekommendationer från utredarna

  • Att Bengtsfors kommun och Bengtsforshus genomför en översyn av rutinerna för protokollföring och dokumentation.
  • Att Ulf Nelson ställer sin plats som ordförande till förfogande. (Redan skett.)
  • Att kommunstyrelsen tar initiativ till att utbilda de kommunala bolagens ledamöter i aktiebolagslagen och kommunens styrande dokument.
  • Att tillämpningen av bestämmelserna om kommunstyrelsens uppsiktsplikt över kommunala bolag ses över och skärps.
  • Att kommunen vid framtida upphandlingar och konsultuppdrag av större betydelse genomför bakgrundskontroller av aktuella bolag och personer.
  • Att samtliga övriga ledamöter i Bengtsforshus styrelse likaså lämnar sina uppdrag. (Redan skett.)
  • Att juridisk expertis konsulteras för att undersöka möjligheten att återvinna dubbelbetalningen av Hietalas utredning.
  • Att kommunstyrelsens ordförande Stig Bertilsson i anledning av sin inblandning i utredningsförfarandet låter kommunfullmäktige ta ställning till hur det påverkar hans förtroende och förutsättningar att verka i sin befattning framgent.
  • Att kommundirektör Göran Eriksson sammankallar förvaltningen och genomlyser de tillkortakommanden som för hans del uppmärksammats. Han rekommenderas vidare att snarast verka för att införa rutiner för att förtydliga rollfördelningen mellan politik och förvaltning, samt säkerställa att beställning av framtida utredningar dels dokumenteras, dels föregås av bakgrundskontroller och tillhörande prövning av jäv, oberoende och intressekonflikter.

Kontakt

Peter Angerbjörn
Enhetschef för visselblåsartjänsten på CRD Protection
Jurist, utredare och analytiker
peter.angerbjorn@crdprotection.com

Skriv ut
Senast uppdaterad: 2 april 2024
Sidan publicerad av: Sara Larsson