Utbildning för chefer och nyckelpersoner i Backa barnet

Backa barnet utbildning för chefer och införandeteam

Susanne Kinhult, projektledare för Backa barnet Dalsland tillsammans med Alexandra Hansson från Backa barnet. Foto: Sofia Magnusson

Under två dagar har det varit utbildning för att ge chefer och införandeteam kunskap för att införa konceptet Backa barnet i sin verksamhet. Deltagarna var från de ingående kommunerna i Dalsland, Medpro Clinic, Närhälsan samt Polisen.

Utbildningen hölls av av Backa barnets utbildare Charlotta Pettersson och Alexandra Hansson och genomfördes på Campus Dalsland i Bäckefors.

Målgruppen för utbildningen var chefer och nyckelpersoner i de verksamheter som ingår i Backa barnet Dalsland. Utbildningen bestod bland annat av grunderna i Backa barnet-konceptet och innebörden av Behovskompassens åtta områden. Utbildningen genomfördes tvärprofessionellt, det vill säga med deltagare från såväl skola/förskola, vård och omsorg, individ- och familjeomsorg samt Polisen.

Gruppdiskussioner i Mellerudsgänget. Foto: Sofia Magnusson

Gruppdiskussioner i Bengtsforsgruppen. Foto: Sofia Magnusson

Delar av Åmåls grupp på utbildningen. Foto: Sofia Magnusson

Fler deltagare från Åmåls grupp. Foto: Sofia Magnusson

Stort engagemang i Åmåls grupp. Foto: Sofia Magnusson

Stort engagemang bland deltagarna från Dals-Ed. Foto: Sofia Magnusson

Backa barnet utbildning för chefer och införandeteam

Christina Nilsson, Färgelanda kommun, i samspråk med projektledare Susanne Kinhult. Foto: Sofia Magnusson

Susanne Kinhult
Projektledare Backa barnet Dalsland
susanne.kinhult@bengtsfors.se

Tillsammans backar vi upp alla barn i Dalsland är ett treårigt projekt för att implementera arbetsmodellen Backa Barnet. En satsning för att tidigare fånga upp och ge rätt stöd till de barn som behöver, så att fler klarar sin skolgång.

Förskola, skola, socialtjänst, hälso- och sjukvård samt polis omfattas av projektet. Med Backa barnet modellen får aktörerna en verktygslåda för att kunna samarbeta enklare. Projektet stöds av VGR för att möjliggöras i hela Dalsland.

Senast uppdaterad: 16 april 2024