Gymnasievalet

I årskurs nio väljer du gymnasieutbildning.

• Inför gymnasievalet bjuder i in både vårdnadshavare och dig som elev till informationsträffar. Informationen handlar bland annat om:
  • Vad som händer under året när det gäller gymnasievalet.
  • Olika gymnasieprogram, kärnämnen, kurser, inriktningar, individuella val, betyg och behörigheter.
  • Utbildningar med riksintag, riksidrottsgymnasier, friskolor och inackorderingsbidrag.

Du som elev i årskurs nio erbjuds minst ett vägledningssamtal med studie- och yrkesvägledaren. Du bestämmer om dina föräldrar ska vara med under samtalet. Gruppvägledning kommer också att erbjudas för dig som önskar det.

Utbildningsguiden Länk till annan webbplats. på Skolverkets webbplats kan du läsa mer om olika gymnasieutbildningar och gymnasieskolor. Du kan göra vägledningsövningar och få tips som hjälper dig att se vad som är viktigast för dig när det gäller att välja utbildning. Här finns information om de olika gymnasieprogrammen på 16 olika språk.

Sidan publicerad av: Anna Sandström