Att arbeta som stödpedagog

Uppdraget som stödpedagog

Som stödpedagog ingår du i det direkta vardagsarbetet med brukarna inom LSS, men med särskilt ansvar för vissa verksamhetsövergripande områden. Det kan vara ansvar för social dokumentation, pedagogiskt utvecklingsarbete på individ- och gruppnivå, värdegrundsfrågor samt verksamhetens systematiska kvalitetsledningsarbete.

Som stödpedagog behöver du ha lätt för att skapa förtroende hos brukare, medarbetare, företrädare och närstående. Du ska också kunna ta ansvar för ditt eget lärande och utveckling. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom yrkesområdet.

Kompetenskrav

Barn- och fritidsprogrammet eller omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning (och/eller socialt arbete, pedagogiskt arbete). Minst ett års eftergymnasial utbildning på yrkeshögskola om minst 200 yrkeshögskolepoäng eller minst 60 högskolepoäng med inriktning mot verksamhetsområdet. Körkort klass B är ett krav

Det bästa med arbetet är ju brukarna och deras glädje att få följa dem genom livet, så är det väldigt roligt och mycket glädje, skratt och bus.

Lizette Svensson
Stödpedagog LSS