Akut hjälp

Foto: Sofia Magnusson

Här hittar du telefonnummer som du kan ringa om du upplever att du eller någon annan inte mår bra och behöver akut hjälp.

Akut hjälp genom socialtjänsten

Om du behöver hjälp under kontorstid kan du kontakta socialtjänstens reception.

• Socialtjänsten: 0531-52 65 12
  • Telefonnummer för att anmäla oro för barn och ungdomar: 0531-52 75 21

I Fyrbodal finns en gemensam socialjour som du kan kontakta om du får akuta problem efter kontorstid.

Andra myndigheter och vårdgivare i akuta situationer

112

Hit ringer man om man är i en akut nödsituation och behöver hjälp på en gång av ambulans, brandkår eller polis.

www.sosalarm.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vårdguiden 1177

Vårdguiden svarar på dina frågor, bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och hänvisar dig till rätt vårdmottagning när så behövs. Vårdguiden är öppen dygnet runt.

www.1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Barnens hjälptelefon, Bris 116 111

Till Bris kan man ringa om man vill prata med en vuxen. Samtalet syns inte på telefonräkningen.

www.bris.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

RFSL Stödmottagning, HBTQ-jouren, 020 – 34 13 16

RFSL har bedrivit en stödmottagning sedan 1998. Målgruppen är hbtq-personer som blivit utsatta för trakasserier, hot och våld.

HBTQ-jouren Länk till annan webbplats.

Röda Korsets jourhavande kompis

Jourhavande kompis är en chattjour för barn och unga upp till 25 år. Oavsett vem du är eller var du befinner dig så kan du chatta med oss. Hos oss är du anonym och de som svarar i chatten är också det.

www.jourhavandekompis.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bris vuxentelefon, 077 - 150 50 50

Till Bris vuxentelefon kan du som förälder ringa om du har frågor eller oro som rör barn. Det kan vara allt från svåra till mer vardagliga frågor.

Bris för vuxna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

UMO

UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På UMO kan man hitta svar på sina frågor eller om man har oro kring om kroppen, sex, alkohol och droger, hälsa, relationer och mycket annat.

www.umo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kvinnofridslinjen 020-50 50 50

Kvinnofridslinjen är en nationell stödtelefon för den som utsatts för hot, våld eller sexuella övergrepp. Man kan ringa dygnet runt och samtalet är gratis. Samtalet syns inte på telefonräkningen.

www.kvinnofridslinjen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Brottsofferjouren Fyrbodal 0720-44 45 93

Brottsofferjouren är en ideell förening som ger stöd till personer som utsatts för brott, blivit vittne till brott eller är anhörig eller närstående till brottsoffer.

Brottsofferjourens nationella telefonnummer: 116 006

www.fyrbodal.boj.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

114 14

Polisens telefonnummer för ärenden som inte är akuta, till exempel en polisanmälan.

www.polisen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 7 december 2022