Permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd

För att hjälpa dig som har permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd med din etablering i Sverige finns en integrationsenhet i Bengtsfors kommun. Du kan vända dig till oss med frågor om det svenska samhället och frågor som rör din etablering och integrering. Vi hjälper dig även att söka ekonomisk ersättning innan din etableringsersättning kommit igång.

Integrationsenheten finns i centrala kontorslokaler på Storgatan i Bengtsfors.

Vi har en drop-in-dag i veckan, på torsdagar mellan 9.00-15.00. Under dessa tider finns språkstöd på plats för att vi enklare ska kunna svara på dina frågor.

Integrationsenheten arbetar i nära samverkan med Arbetsförmedlingen.

Förskola och skola

Barn i familjer med permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd får gå i förskola respektive grundskola och gymnasieskola beroende på barnets ålder.

Utbildning i svenska språket

Utbildning i svenska språket, SFI, finns på vuxenutbildningen som ligger i Utvecklingscentrum+ i Bengtsfors. SFI erbjuder även studiehandledning på flera modersmål. Det finns även möjlighet att läsa kurser på grundläggande- eller gymnasienivå parallellt med SFI-studier.

Samhällsorientering

Samhällsorientering är en 10 veckor lång utbildning om hur det svenska samhället fungerar inom exempelvis; kultur, traditioner, politik, rättsväsende, sjukvård, bostad och skola. Utbildningen hålls på ditt modersmål. Du har rätt att delta om du;

• Har beviljats uppehållstillstånd eller uppehållskort som familjemedlem eller anhörig med anknytning till en person som har rätt att vistas i Sverige.
  • Har fyllt 18 men inte 65 år.
  • Är folkbokförd i Bengtsfors kommun.

Du har inte rätt till samhällsorientering om du;

• Är medborgare i ett EES-land eller Schweiz.
  • Går i gymnasieskolan.
  • Är arbetskraftsinvandrare.
  • Är gäststuderande och gästforskare samt deras familjemedlemmar.

Information om samhällsorientering på andra språk:

Senast uppdaterad: 11 april 2019