Skyttesimulator ger mängdträning inför jägarexamen

På vår nya skyttesimulator finns nästan alla de detaljer som krävs för att man ska få grundläggande träningsskytte på många olika djur, avstånd och med olika hastighet. Att skjuta på olika avstånd och med olika hastigheter på målet är den bästa jaktträningen. Här på Strömkullegymnasiet får eleverna som går kursen jakt och viltvård möjlighet att mängdträna skytte på varierande sätt.

Skyttesimulatorn kan aldrig ersätta “skjutbanan” där du tränar med riktiga skott och rekyl. Men skyttesimulatorn kan vara ett mycket gott komplement som träning för nya framtida jägare. Kostnaden för att träna skytte idag är en ganska dyr historia. En helserie (12 skott) på älgbanan kostar ungefär 150 kronor. En erfaren jägare behöver skjuta minst hundra träningsskott per år. En person som ska bli jägare behöver helst skjuta mellan 300-500 skott per år. Det innebär en kostnad om 5 000 kronor för skott, vilket är extra kännbart för en ung person som ännu inte har jobb.

Vid skytte är det viktigt med säkerheten. Det gäller både när man skjuter och vid hantering av jaktvapnen. Så mängdträning i skyttesimulator med en bra handledare gör också att eleverna bygger upp säkerhetstänket som är så viktigt inför framtida jakter.

Ur miljösynpunkt så är skyttesimulatorn en vinnare. Skyttesimulatorn bidrar inte med några föroreningar som verkligt skyttet för med sig. Med simulatorskytte sprids inte varken bly från ammunition eller polycykliska aromatiska kolväten (PAH) från lerduvor i naturen.

Individuellt val

Det individuella valet jakt och viltvård 1, ligger till grund för "Jägarexamen" som eleverna kan ta under kursen. Under kursen ingår att bedriva jakt på ett ekologiskt hållbart och etiskt försvarbart sätt. Kursen kan väljas från alla program.

Senast uppdaterad: