Prehospital sjukvård på schemat

Lars Gustavsson och Jonas Almgren från ambulansbesättningen besöker VO-programmet. De utbildade VO3 i Prehospital sjukvård. Utbildningen innehöll både teori och flera praktiska moment. Foto: Inge Gillén

Ambulansbesättningen från norra dal var och utbildade vård och omsorgsprogrammets årskurs 3 i Prehospital sjukvård. Utbildningen innehöll både teori och flera praktiska moment som eleverna själva fick utföra.

På bilderna i bildspelet syns när Belal fick ställa upp som patient när Jonas skulle demonstrera och utbilda i hjärtövervakning och EKG analys. Många sladdar och hålla reda på.

På en bild syns när Lama tog blodsockerprov på ambulanssjuksköterska Lars Gustavsson, blodsockerprovet var bra så Lars kunde ta en extra kaka till kaffet om han ville ha någon.

Genomgång av ambulansen var intressant med all dess utrustning tyckte eleverna. Utbildningen var mycket uppskattad av eleverna och kommer återkomma längre fram i kursen akutsjukvård, säger Inge Gillén som är lärare i vårdämnen.

Senast uppdaterad: 20 oktober 2020