Strömkulle har modernt simulatorlabb för svetsning genom augmented reality

Foto: Niklas Eriksson

Skolan har sedan i höstas nya digitala verktyg för svetsinlärning. Genom att svetsa i augmented reality minskar förbrukningen av plåt, tråd och gas, samtidigt som man får mer så kallad bågtid på samma tid.

Enligt ett nyhetsbrev från leverantören Soldamatic så var Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping först med att investera i vad som kallas för ett Augmented Lab och därefter kom Strömkullegymnasiet i Bengtsfors.

Ett Augmented Lab är ett klassrum med två eller fler svetssimulatorer där enheterna är kopplade till en server så att eleverna kan sitta vid vilken simulator de vill, samt att lärarna kan komma åt elevernas information och skapa nytt innehåll oberoende av var de sitter.

Installationen i Danska Thisted (EUC Nordvest) är den största hittills i Skandinavien och de har dokumenterat det på ett informativt sätt. Här finns deras film om hur deras Augmented Lab har förändrat utbildningen. Länk till annan webbplats.

AR står för "augmented reality" som betyder "förstärkt verklighet". Genom en kamera eller speciella glasögon anslutna till ett AR-program kan du uppleva sådant som inte finns i verkligheten, utan bara digitalt.
Med en svetssimulator svetssimulator kan eleverna sätta på sig en svetshjälm och lära sig svetsa i en virtuell värld.