Vi planerar inför studentutspring för 2021 års avgångselever

Bild från fjolårets studentutspring. Foto: Patrik Sandström

I en tid som inte liknar någon annan är det viktigt att fortsätta fira och glädjas åt milstolpar och framgångar i livet. Vi kommer att uppmärksamma studenten på ett annorlunda, men värdigt sätt som samtidigt uppfyller de krav som finns för att minska risken för smitta.

Skolledningen har beslutat om tider för utspring och nytt för att minska risken för smittspridning är att vi kommer att dela upp klasserna på två entréer. Vi kommer använda huvudentrén samt entrén till sessionssalen/Tingshuset.

Vi ser också över hur många anhöriga varje elev får ha på plats, allt utifrån gällande restriktioner och säkerhet. Vi planerar också för att livesända utspringen via skolans Facebooksida. Mer information kommer.

Innan själva utspringet händer annat på skolan; vi bjuder avgångseleverna på lunch, samling med klass och lärare/mentor, tal och andra trevligheter.

Beslutet kan komma att ändras beroende på utvecklingen av smittoläget lokalt och eventuella nya rekommendationer och råd från myndigheter på nationell och regional nivå.

Planering studentutspring 11 juni

Klass

Springer ut genom

EK3 & SA3

NA3 & TE3

Tingshustrappan

RL & IN

Tingshustrappan

VO

huvudentrén till Strömkulle/biblioteket

Turkos markering visar Tingshustrappan där NA & TE samt ES kommer springa ut. Cerise markering visar huvudentrén där EK & SA, RL & IN samt VO kommer springa ut.

Får elever åka studentflak eller partybuss vid studentfirande?

Det är inte tillåtet att använda studentflak vid årets studentfirande. Transportstyrelsen har förlängt de tillfälliga regler som tar bort möjligheten att fira studenten med studentflak, karnevalståg eller motsvarande till och med den 30 juni 2021. Att hyra exempelvis en partybuss räknas enligt Folkhälsomyndigheten som en privat sammankomst och går under samma regelverk som när man hyr en lokal för till exempel en privat fest. Det finns tillfälliga regler som införts med stöd av pandemilagen som bland annat innebär att antalet deltagare vid en privat sammankomst begränsas till max åtta personer.

På skolverkets hemsida finns mer information. Länk till annan webbplats.