Bra att veta inför skolstarten

Med en vecka kvar till skolstart, så finns det säkert många frågor från elever och föräldrar inför läsåret. Här har vi sammanställt en del information inför läsåret. Mer information kommer sedan att delas ut i samband med skolstarten. Här på hemsidan under fliken elev finns också mycket information som gäller dig som går på skolan. Välkomna till Strömkullegymnasiet och ett nytt läsår!

Strömkullegymnasiets elever äter skollunch på Kanalgården som är högstadieskolan Bengtsgårdens skolmatssal. Strömkulles elever äter mellan klockan 12.30-13.30. Matsedel kommer att publiceras här.

Höstterminen 2021 börjar den 18 augusti och slutar den 21 december. Här finns läsårtiderna för hela läsåret.

Elever från Melleruds, Åmåls och Årjängs kommuner får sina busskort på Strömkullegymnasiet första skoldagen. Det samma gäller de elever från Bengtsfors kommun som har rätt till busskort.

Elever från Dals Ed, Säffle och Uddevalla får sina busskort från sina hemkommuner.

För barn och unga blir undervisning på plats i skolan huvudregeln från terminsstart i höst. Samtidigt är det viktigt att det förebyggande arbetet för att minska riskerna för smittspridning fortsätter, och att beredskap finns för att hantera eventuella utbrott lokalt. På Folkhälsomyndighetens hemsida finns mer information inför skolstarten. Länk till annan webbplats.

Det är viktigt att du hör av dig till oss om du är sjuk eller behöver vara ledig. Om du inte är i skolan och vi inte har fått in någon sjukanmälan, räknas det som ogiltig frånvaro och din mentor kontaktar hemmet. Här hittar du information om sjukanmälan och ledighet.

Strömkullegymnasiets ordningsregler är till för allas trivsel.

• Ta ansvar för den fysiska miljön, håll våra lokaler fräscha. Skadegörelse är inte tillåtet.
  • Städa och ställ till rätta efter dig i studiehallar och i caféet.
  • Kom i tid och ha med dig arbetsmaterial.
  • Om läraren inte har kommit till lektionen inom 10 minuter, kontakta expeditionen.
  • Lektioner ska avslutas i god tid så att alla hinner ställa till rätta och göra i ordning efter sig.
  • Mobiltelefoner ska inställda på "stör ej"-läge och lämnas till mobilhotellet i början av varje lektion.
  • Det är inte tillåtet att röka och snusa under skoltid.

Med anledning av allergiker har vi också följande regler

• Det är inte tillåtet att ha med sig och/eller äta nötter i skolan.
  • Använd dofter med försiktighet.