Felicia Wånggren - samhällsvetenskapliga programmet 2017-2020

Felicia Wånggren gick samhällsvetenskapliga programmet på Strömkulle 2017-2020.

Felicia Wånggren gick samhällsvetenskapliga programmet på Strömkullegymnasiet. Nu läser hon socionomprogrammet på Göteborgs universitet. Ta del av Felicias upplevelser under gymnasietiden och vilka råd hon har till dig som står inför ditt gymnasieval.

När gick du på Strömkullegymnasiet?

2017-2020

Vad gick du för program?

Jag gick samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap.

Berätta något roligt minne från din tid på Strömkulle?

När vi var på Dalslands aktiviteter och fick välja mellan höghöjdsbana eller zipline. Jag valde att åka zipline, vilket är något utav det roligaste jag har gjort.

Vad har du gjort efter studenten?

Efter studenten började jag studera på Göteborgs universitet, samtidigt som jag arbetade inom LSS.

Vad sysselsätter du dig med nu?

Jag går andra året på socionomprogrammet i Göteborg.

Vad har du för råd till ungdomar som står inför att söka till gymnasiet?

Det är viktigt att välja det som känns bäst för sig själv och inte påverkas av vännernas val av skola eller utbildning. Det är lätt att påverkas av vad ens vänner väljer och då tro att det är sitt eget val. Stanna upp och fundera på om det verkligen är vad du själv vill.

Att välja gymnasium och utbildning framstås som att du måste veta nu vad du vill göra i livet, det är inte så. Du kan alltid byta riktning i livet och studera vidare, det finns möjligheter.

Om du inte vet vad du vill göra i framtiden, välj studieförberedande program alternativt studieförberedande ämnen som ger möjligheten att studera på universitetet om eller när du känner för det. Tänk aldrig att vissa utbildningar är för svåra för dig eller att du inte känner dig smart nog att kunna klara av det, vill du så kan du!

Vad var det bästa med din gymnasietid på Strömkullegymnasiet?

Strömkullegymnasiets lärare är helt underbara. De har verkligen ett sinne för humor och är lättsamma, vilket är bra att allt inte alltid måste kännas så allvarligt.

Det är enkelt att få hjälp av lärare, på lektioner, på raster och när skolan är slut för dagen. Eleverna på Strömkullegymnasiet är sedda av lärarna, då skolan inte är jättestor. Det är väldigt enkelt att ventilera med alla lärare och de ser om någon mår mindre bra. Lärarna kan prata några ord med eleverna på raster och de är genuint intresserade av alla elevers individuella framgång. De är förstående och hjälper elever med hantering av att studielivet kanske inte alltid är en dans på rosor.

Är det några särskilda kunskaper du fick under gymnasiet som du har användning för nu?

Gymnasiearbetet och handledningen jag fick under tiden, har hjälpt mig mycket i hur jag ska exempelvis skriva min B-uppsats nu, hur den ska utformas och hur jag skriver vetenskapligt.

Något som kan verka negativt men som jag känner är något utav det bästa, är feedback på uppgifter. Där och då kan det kännas dåligt, som att lärarna bara är jobbiga och klagar men feedback ska alla vara glada över. Strömkulles lärare är väldigt duktiga på att ge bra feedback, som ger elever möjlighet till att utvecklas och nå sina mål. Feedback bidrar till ens personliga utveckling och jag har lärt mig hur jag ska göra bra uppgifter, som jag har stor användning av nu på universitetet.