Ayham Elyas - vård- och omsorgsprogrammet 2017-2020

Ayham Elyas vid Klarälven i Karlstad.

Det här är Ayham Elyas. Han visste tidigt att han ville läsa vidare på universitetet efter sin gymnasieexamen, så därför valde han till kurser så att han fick grundläggande behörighet. Han kom direkt in på sjuksköterskeprogrammet på Karlstads universitet, som var hans förstahandsval.

När gick du på Strömkullegymnasiet?

2016 gick jag IM och sen gick jag vård- och omsorgsprogrammet 2017-2020

Vad valde du för programutgång?

Jag gick Vård-och omsorgsprogrammet med Äldreomsorg som programutgång

Berätta om ett roligt minne från din tid på Strömkullen

Jag kommer ihåg när vi åkte till Säffles sjukhus på studiebesök, och träffade några sjuksköterskor som jobbade där. Då tyckte jag att det verkade jätteroligt när jag fick se hur de jobbade och vilka metoder de använde. Det motiverade mig till att fortsätta att läsa vidare efter gymnasiet.

Vad har du gjort efter studenten?

Först så jobbade jag som vikarie på korttidsboendet i Bengtsfors, innan jag kunde börja på sjuksköterskeprogrammet, på våren 2021

Vad har du för råd till ungdomar som står inför att söka in till gymnasiet just nu?

Det viktigaste är att söka in till rätt program. Det vill säga, rätt program är det program som de själva vill gå.

Det kan hända att man inte vet vilket program som passar just mig, och i det fallet så rekommenderar jag att boka en tid hos skolans studievägledare som kommer att hjälpa till med mycket.

Vad var det bästa med din tid på Strömkullegymnasiet?

Det var alltid bra tider på Strömkullegymnasiet, på grund av alla lärare som alltid fanns till hands ifall någon elev behövde hjälp.

Är det några särskilda kunskaper du fick under gymnasiet som du har användning för nu?

Eftersom jag läste vård-och omsorgsprogrammet på Strömkullegymnasiet så fick jag mycket kunskap om omvårdnad, som hjälpte mig mycket på sjuksköterskeprogrammet på universitetet. Jag fick även bra kunskap om äldreomsorgen som hjälpte mig när jag jobbade på korttidsboendet.