Christoffer Thunholm
[hotell- och restaurang 2005-2008]

Christoffer Thunholm

Vi tittar närmre på Chistoffer Thunholm som är en tidigare elev från Strömkullegymnasiet som har lyckats väl i sin karriär inom restaurangbranschen.

Lärarna på Strömkulle hjälpte mig att lägga grunden till mitt sätt att jobba och förhålla mig till branschen.

Ett roligt minne är när vi fick åka till Alsace i Frankrike för att möta vin- och ostproducenter och för första gången smaka quiche lorraine och tarte flambèe. Att beskriva quiche som en slags paj och en tarte flambèe som pizza är kanske inte helt riktigt men nära nog. Google it!

Vad har du gjort efter skolan?

Jag har jobbat mig upp från servitör till chefssommelier. Mina första anställningar var som servitör i Säffle. Därefter tog min karriär fart i Karlstad på olika restauranger. Efter flytt till Oslo jobbade jag i 4,5 år på Hanami, en japansk restaurang på fina Tjuvholmen. Som assisterande restaurangchef ansvarade jag för personal, som mest 40-50 anställda. Jag fick utbildning till sommelier, vilket gjorde mig till chefssommelier med ansvar för försäljning, inköp, vinlistor samt utbildning av personal. Nu läser jag mitt sista år på Handelshøyskolen BI i Oslo, där jag tar en Bachelors degree i ekonomi och entreprenörskap. Jag arbetar också med en teoretisk modell för personalutbildning. Vid sidan av jobbar jag på vinbaren Territoriet och har även jobbat extra på Restaurant Kontrast, som har en stjärna i Guide Michelin. Det är kul att jobba med duktiga människor som dedikerar sina liv för gastronomi.

Hur ska restaurangbranschen locka ungdomar?

Visa att det går att göra karriär och få bort stämpeln att det bara är tills man hittar något annat. Det finns många relaterade yrken som exempelvis vinleverantör, systembolagstjänster eller som egen företagare. Det kryllar av jobb och behärskar du engelska så finns hela världen som arbetsmarknad och det är viktigt att förmedla.

Dina råd till den som ska söka gymnasiet?

Välj det program du själv tycker verkar givande. Det är inte så att de valen du gör idag blir för evigt. Livet är långt och högst sannolikt kommer du ändra riktning många gånger och det med all rätt. Gör fel, lär av dem och lyssna på vad det är du själv vill så löser sig det mesta med tiden.