Joel Gustafsson Schönborg
[estetiska programmet musik 2012-2015]

Joel Gustafsson Schönborg

Joel Gustafsson Schönborgs version av ”rockstar” har fått viral spridning och hans musikkarriär har tagit fart. Hans tid på Strömkulle minns han med glädje.

När gick du på Strömkullegymnasiet?

Jag gick på Strömkullegymnasiet mellan 2012-2015.

Vad gick du för program?

Estetiska programmet inriktning musik

Berätta något roligt minne från din tid på Strömkulle?

Jag skulle säga att det är svårt att hitta ett tråkigt minne från tiden på Strömkulle. Det bästa minnet jag har över lag är känslan av att bli behandlad som en vuxen människa, att bli lyssnad på och respekterad som en egen individ. Detta kliv in i en skola som Strömkulle ändrade hela min syn på skolan och fick mig att växa enormt som person.

Vad har du gjort efter studenten?

Första året efter studenten gick jag på Ingesunds folkhögskola och studerade studioteknik i ett år. Året efter det läste jag jazztrummor, teori, sång osv på Ingesunds musikhögskola i ett år. Efter två år av musikplugg i Värmland kände jag att det var dags att röra på sig så jag flyttade till Australien med min tjej och jobbade där i nästan ett år, ett av de bästa besluten jag tagit i mitt liv.

Det senaste året har jag varit hemma i Sverige och jobbat med musik och ”lagerliknande” arbetsuppgifter.

Vad sysselsätter du dig med nu?

Jag jobbar för tillfället på ett supportföretag för olika byggvaruhus. När jag inte gör det pysslar jag med musik, både själv och med andra. Om allting går fantastiskt kan det hända att musiken jag gör nu blir min enda fortsatta sysselsättning.

Din version av ”rockstar” som du medverkar på har fått viral spridning - kul!

Jag upptäckte när jag letat runt på youtube ytterligare att det finns många videor med denna versionen av låten så krasst räknat har den haft ca 90 miljoner spelningar hittills. Alltihop kändes väldigt skruvat i början men det har fallit på plats precis som det mesta gör. Det är väldigt kul att följa låtens framgång på spotify och få uppträda för en stor publik. Kan inte tänka mig en bättre situation att hämta relevant erfarenhet ifrån! Framförallt är hela upplevelsen grymt rolig!

Vad har du för framtidsplaner? Hoppas du kunna försörja dig fullt ut på musiken?

Absolut, jag har upptäckt ganska nyligen att jag måste satsa 100% på musiken för att kunna vara lycklig. I mitt fall spelar det inte så stor roll vad jag gör så länge det kretsar runt musik. Ljudtekniker, artist eller producent, jag skulle trivas i många yrken inom musikbranschen!

Vad har du för råd till ungdomar som står inför att söka till gymnasiet?

Känn inte att hela erat liv kretsar runt vilket program ni väljer på gymnasiet. Världen ligger vid era fötter även efter gymnasiet och ni har hela livet på er att utforska den. Välj vad som känns rätt för stunden, då blir det lättare att ge 100% vilket är vad som verkligen räknas.