Inackorderingsbidrag

Du som går en gymnasieutbildning kan få inackorderingsbidrag till och med vårterminen det år du fyller 20 år. Inackorderingsbidraget är ett bidrag till kostnaden för inackordering och hemresor. För att du ska få inackorderingsbidrag krävs att du studerar på heltid.

Du kan inte få inackorderingsbidrag samtidigt som du har någon form av resebidrag, exempelvis busskort.

Villkor

För att ha rätt till inackorderingsbidrag ska du vara folkbokförd i Bengtsfors kommun, studera på en kommunal gymnasieskola, bo på studieorten eller i nära anslutning till studieorten samt uppfylla något av följande villkor:

• Avståndet från hemmet till skolan är minst 45 kilometer enkel väg.
  • Din restid mellan hemmet och skolan överstiger två timmar per dag.
  • Du har minst sex kilometer till närmsta busshållsplats.
  • Dina föräldrar vistas utomlands huvuddelen av året men du bor kvar på hemorten.

Undantag

Det finns undantag från kraven för att beviljas inackorderingsbidrag. Några exempel på när du kan beviljas bidraget trots att inget av kraven ovan är uppfyllda:

• Du har sökt men inte blivit antagen till utbildning som finns i Bengtsfors kommun eller inom två timmars restid från föräldrahemmet.
  • Dina föräldrar har flyttat till en annan ort i Sverige eller flyttat tillbaka till Sverige och du bor kvar för att gå färdigt din utbildning eftersom det inte är möjligt att byta skola utan svårighet.
  • Du praktiserar på annan ort.
  • Du hade haft behov av inackordering på grund av lång restid även vid studier på Strömkullegymnasiet eller andra närliggande gymnasier
  • Du studerar på en skolförlagd utbildning, men på Strömkullegymnasiet eller inom två timmars restid från ditt föräldrahem finns utbildningen endast i form av lärlingsutbildning.
  • Du studerar på en riksrekryterande utbildning.
  • Du studerar på NIU/idrottsprofil och den idrottsprofil du sökt inte kan erbjudas på närliggande gymnasium eller du inte har blivit antagen till idrottsprofil på närliggande gymnasium.
  • Du har andra särskilda skäl eller personliga förhållanden kopplade till skolgången.

Ansökan

Om du är över 18 år kan du själv ansöka om inackorderingsbidrag. För elever under 18 år ska ansökan göras av dig som vårdnadshavare. Du ansöker enklast om inackorderingsbidrag med hjälp av vår e-tjänst.

Skicka din ansökan till:
Strömkullegymnasiet, Karin Nilsson, Box 14, 666 21 Bengtsfors

Bidragets storlek

Storleken på inackorderingsbidraget baseras på avståndet mellan ditt föräldrahem och skolan/praktikplats enkel väg. Inackorderingsbidrag om en trettiondedel av basbeloppet erbjuds från avståndet 45 kilometer eller minst två timmars restid enkel väg till studieorten. För avstånd 600 kilometer eller mer följs CSN:s ersättningsnivåer.

Utbetalning/återbetalningsskyldighet

Bidraget utbetalas för högst nio månader under ett läsår, första utbetalningen sker den 30 september och därefter den 30:e i varje månad till och med 30 maj. Bidraget utbetalas inte retroaktivt utan beviljas tidigast från det datum ansökan inkommit.

Om du inte anmäler ändringar eller lämnar felaktiga eller vilseledande uppgifter i ansökan blir du återbetalningsskyldig på hela beloppet som felaktigt utbetalats.

Du kan inte få inackorderingsbidrag samtidigt som du har extra tillägg prövat mot egen ekonomi.

Om du har praktiklön, lärlingslön eller liknande kan omfattningen på inackorderingsbidraget påverkas.

Meddela ändringar

Om dina inackorderingsförhållanden ändras mot vad du uppgivit i ansökan måste du meddela detta till kommunens handläggare.

Beslut och överklagande

Beslut om inackorderingsbidrag fattas av rektor för gymnasie och
vuxenutbildningen. Beslut som överklagas omprövas i första hand av
utbildningschefen. Om beslutet inte ändras överlämnas överklagande till