Riktlinjer fristående verksamheter barn- och utbildning

Start av fristående verksamheter inom barn och utbildning, ska i förväg godkännas av kommunen eller Skolinspektionen. Vi har ett insyns- och tillsynsansvar för fristående verksamheter.

Beslut om godkännande – fristående förskola och fritidshem

Enskilda verksamheter får efter ansökan och prövning godkännas som huvudmän. För förskola och fritidshem handläggs godkännandet av kommunen. Godkännande ska lämnas om den enskilde har förutsättningar att följa de föreskrifter som gäller för utbildningen, och utbildningen inte innebär påtagliga negativa följder på lång sikt för eleverna eller för den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna i kommunen (2 kap 5§ Skollagen).

Beslut om godkännande och rätt till bidrag – annan pedagogisk verksamhet

Annan pedagogisk verksamhet med enskild huvudman har efter ansökan rätt till bidrag under vissa förutsättningar. Regleras i Skollagen 25-26 kap.

Ansökan

Ansökan lämnas skriftligen till Bengtsfors kommun sex månader innan den planerade verksamheten beräknas starta. Kommunen har enligt bestämmelserna rätt att ta ut en avgift för de kostnader som uppkommer i samband med prövningen. Bengtsfors kommun tar ut en avgift av den som ansöker om godkännande som huvudman för fristående förskola, annan pedagogisk verksamhet eller fritidshem på 5 000 kronor.

Kvalitetskrav

För bedrivande av förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet ska följande uppmärksammas:

  • Det ska finnas personal med sådan utbildning eller erfarenhet att barnens behov av omsorg och en god pedagogisk verksamhet kan tillgodoses.
  • Barngrupperna ska ha en lämplig sammansättning och storlek.
  • Lokalerna ska vara ändamålsenliga.
  • Förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen ska utgå från varje barns behov.
  • Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling ska ges den omsorg som deras speciella behov kräver.
  • Förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål.
  • Minst en gång per år ska personalen genomföra ett utvecklingssamtal med barnets vårdnadshavare.

Utöver ovanstående kvalitetskrav kommer följande förutsättningar att vara underlag vid prövning av godkännande eller rätt till bidrag:

  • Verksamheten bedrivs i enlighet med de internationella och nationella styrdokument som gäller för kommunal verksamhet.
  • Som utgångspunkt ska Bengtsfors kommuns riktlinjer och avgifter för förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg tillämpas.
  • Verksamheten redovisar årligen till kommunen årsredovisning med revisionsberättelse.
  • Dokumentation av systematiskt kvalitetsarbete lämnas löpande under året.
  • Lag om registerkontroll av personal inom förskoleverksamhet, grundskola och skolbarnsomsorg följs.
  • Den enskilda förskolan/fritidshemmet/annan pedagogisk omsorg förbinder sig att samtliga som är verksamma inom verksamheten erinras skriftligen om sin tystnadsplikt enligt Skollagen.
  • Samtliga som är verksamma på den enskilda verksamheten ska skriftligen erinras om sin anmälningsplikt enligt Socialtjänstlagen.
  • Lokalerna ska uppfylla krav på god vistelsemiljö för barnen samt god arbetsmiljö för de anställda.
  • Lokalerna ska vara godkända enligt vid varje tidpunkt gällande normer och lagstiftning.
  • Utemiljön ska uppfylla krav på god säkerhet, godkända lekredskap samt för att barnen erbjuds en stimulerande och varierande utemiljö.
  • Verksamheten ska tillhandahålla avgiftsfria, näringsriktiga och varierande måltider i samma utsträckning som den kommunala verksamheten. Avgift för måltider ska ingå i vårdnadshavarens avgift.
  • Den enskilda verksamheten ska vara öppen för alla barn. Undantag kan medges om det skulle medföra betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter att ta emot barn med omfattande behov av stöd. Undantag kan även medges med anledning av verksamhetens särskilda karaktär, till exempel om endast medlemmar får ha barn placerade i ett föräldrakooperativ.
  • Om den enskilda verksamheten ser att barn är i behov av särskilt stöd ska handlingsplaner ligga till grund för en tydlig beskrivning av hur man pedagogiskt och organisatoriskt ska arbeta i verksamheten. Denna beskrivning kan vid eventuellt behov utgöra underlag för ansökan om extra medel för barn i behov av särskilt stöd (tilläggsbelopp).
  • Barnomsorgsavgifterna får inte överstiga maxtaxans nivå.
  • Uppgifter till den offentliga statistiken skall lämnas.
  • Den enskilda verksamheten är skyldig att se till att inskrivna barn omfattas av erforderligt försäkringsskydd för olycksfall.
  • Den enskilda verksamheten ska ha giltig försäkring för sin verksamhet och egendom. Vid driftsstopp i verksamheten har den enskilda verksamheten inte rätt till särskild ersättning från kommunen.
  • Den enskilda huvudmannen ska i sin ekonomiska redovisning tillämpa god redovisningssed.

Tillsyn

Kommunen har tillsynsansvar för enskild förskola och fritidshem vars huvudman kommunen har godkänt, samt för pedagogisk omsorg vars huvudman kommunen har beslutat har rätt till bidrag. Med tillsyn avses självständig granskning som har till syfte att kontrollera om den verksamhet som ska granskas uppfyller de krav som följer av lagar och andra föreskrifter samt kvalitetsnormer i dessa riktlinjer.

Föreläggande/anmärkning

Kommunen får förelägga en enskild huvudman som står under kommunens tillsyn att fullfölja sina skyldigheter, om verksamheten inte uppfyller de villkor som gäller för godkännandet eller beslutet om rätt till bidrag. Ett beslut om föreläggande gäller omedelbart. Vid mindre allvarliga överträdelser kan kommunen i stället tilldela en anmärkning.

Återkallelse

Kommunen får återkalla ett godkännande eller ett beslut om rätt till bidrag om ett föreläggande inte har följts och missförhållandet är allvarligt.

Överklagande

Kommunens beslut får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol i fråga om godkännande eller återkallelse av sådant godkännande, rätt till bidrag eller återkallelse av sådan rätt.

Verksamhetsförändringar

Den enskilda verksamheten är skyldig att informera kommunen då väsentliga förändringar inträffar.

Bidrag

Hemkommunen ska lämna bidrag till den enskilda huvudmannen för varje barn vid förskoleenheten, varje elev vid skolenheten (fritidshem) samt till barn i annan pedagogisk verksamhet med rätt till bidrag, i enlighet med reglerna i skollagen. Grundbelopp till fristående huvudman beräknas efter samma grunder som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser till de egna verksamheterna av motsvarande slag.

Tilläggsbelopp ska lämnas för barn som har ett omfattande behov av särskilt stöd om inte betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen. Ansökan om tilläggsbelopp görs till kommunens skolchef.

Bidraget består av ett grundbelopp och i vissa fall av ett tilläggsbelopp. Inför varje nytt år ska grundbelopp per barn fastställas av kommunen. Grundbeloppet baseras på budget och helår.

Kommunens kö och avgiftshantering

Kommunen kan ansvara för kö- och avgiftsadministration, vilket bland annat innebär att debitera föräldraavgifter, vidta inkassoåtgärder samt vid behov tillgripa sanktioner om avgifterna ej betalas. När kommunen fastställer bidrag till enskild verksamhet ska uttag av föräldraavgifter och administration för detta beaktas.

Särskilda avtal

Efter anmälan och överenskommelse kan kommunens försäkringsskydd som gäller för barn inom den kommunala barnomsorgen även gälla den enskilda verksamheten, mot ersättning.

Specialpedagogiska insatser ingår i grundbidraget, men kan anordnas i kommunal regi, efter överenskommelse, mot ersättning.

Utbetalning

Bidraget utbetalas av kommunen två gånger per år. Preliminär utbetalning i april för första halvåret och september för andra halvåret. Preliminära utbetalningar baserat på schemalagd tid vid utbetalningstillfället. Vid septemberutbetalningen görs justering av vårens belopp och i december görs eventuell justering för hösten. Om den enskilda verksamheten själva hanterar kö och placeringar ska underlag lämnas till kommunen senast 1 vecka före utbetalning. För grundskoleverksamhet görs avstämning av antalet elever en gång på termin. 15 februari för vårterminen och 15 september för höstterminen. Underlag ska lämnas till kommunen senast en vecka före utbetalning. Överenskommelse om annan hantering kan göras mellan kommunen och verksamheten.

Verksamhetens upphörande

Vid verksamhetens upphörande ska detta skriftligen meddelas kommunen sex månader innan. Vid verksamhetens upphörande ska ekonomisk avräkning göras med avseende på kommunens eventuella förskotterade medel. Den enskilda huvudmannen är skyldig att återbetala bidrag som avser tid som infaller efter verksamhetens upphörande.

Fristående förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola

Beslut om godkännande ligger inom Skolinspektionens ansvar. Här tydliggörs kommunens ansvar för insyn i den fristående verksamheten.

Bengtsfors kommun utgår i sitt arbete med insyn från de krav som ställs på den kommunala verksamheten i följande lagstiftning och dokument:

  • Skollag 2010:800
  • Socialtjänstlag 2001:453 Samtliga som är verksamma på den enskilda verksamheten ska skriftligen erinras om sin anmälningsplikt enligt Socialtjänstlagen 14 kap. 1 §.
  • Förvaltningslagen 2017:900
  • Offentlighets- och sekretesslagen 2009:400
  • Aktuella läroplaner

Kommunens rätt till insyn regleras i Skollagen (2010:800) 10 kap. 41 § Den kommun där den fristående skolan är belägen har rätt till insyn i verksamheten så att kommunen ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt denna lag och tillgodose allmänhetens behov av insyn. Lag (2014:903).

Insyn innebär att kommunen fortlöpande ska hålla sig informerad om hur den fristående verksamheten utvecklas. Kommunen får också genom insynen möjlighet att kontrollera att de bidrag som betalas ut används utifrån gällande anvisningar. Kommunens rätt till insyn ska inte förväxlas med den tillsyn av skolorna som Skolinspektionen ansvarar för.

Inom ramen för insyn har kommunen ingen rätt att göra påpekanden för skolan eller kräva att den ska ändra något i verksamheten. Kommunen kan inte tvinga den fristående verksamheten att delta i uppföljning och utvärdering, det finns däremot inget hinder för kommunen att erbjuda dem att delta. Insyn enligt SL 2010:800 är ett verktyg för kommunikation mellan Bengtsfors kommun och fristående verksamhet.

I Bengtsfors kommun är det kommunstyrelsen som representerar huvudmannen och därmed ansvarar för insyn i fristående verksamheter.

Insyn ger förvaltningen möjlighet att hålla sig informerad om fristående verksamheters planering och eventuella förändringar i verksamheten, till exempel ökning eller minskning av antalet skolplatser och lokalbehov. Insynen ska också öka medborgarnas kunskaper om fristående verksamheter och därigenom underlätta för elever och föräldrar att välja skola. Arbetet med insyn är viktigt eftersom kommunen har ansvar för att se till helheten och arbeta övergripande med planering, utvärdering och utveckling av utbildningsverksamhet. Kommunen har också, som hemkommun, ansvar för alla elevers skolgång, oavsett om eleven går i fristående eller kommunal skola. Ansvaret som hemkommun förutsätter ett gott samarbete, varför tydliga riktlinjer för insyn är viktiga.

Förvaltningsledningen för området Barn, utbildning, fritid, kultur kontrollerar de fristående huvudmännens ekonomiska ställning och rapportera till kommunstyrelsen vid avvikelser av betydelse. Förvaltningen följer även den offentliga statistiken av de fristående huvudmännens förutsättningar och måluppfyllelse, såsom andel behöriga pedagoger, resultat på nationella prov, meritvärde och måluppfyllelse. Kommunstyrelsen kan utifrån rapporterade underlag besluta om att göra en anmälan av huvudmannen för fristående verksamhet till Skolinspektionen som är den myndighet som har tillsynsansvar.

Underlag för insyn

Rutinbeskrivningar, kända av berörd personal, för följande situationer:

  • Uppdatering av barn-/elevlistor, vårdnadshavares adresser och telefonnummer
  • Brandsäkerhet
  • Olycksfall, inklusive utbildning i barnolycksfall
  • Anmälningsskyldighet enligt socialtjänstlagen
  • Krisberedskap och krisplan
  • Plan mot diskriminering och kränkande behandling

Vid årlig uppföljning bedöms följande:

  1. Årsredovisning
  2. Systematiskt kvalitetsarbete dokumentation
  3. Verksamhet i enlighet med styrdokument, läroplan
  4. Verksamhetsplan
  5. Kontroll av registerutdrag
  6. Rutinbeskrivningar
  7. Personalens utbildningsnivå
  8. Miljö – inomhus, utomhus
  9. Försäkringsskydd
Skriv ut
Senast uppdaterad: 16 februari 2023
Sidan publicerad av: Sofia Magnusson