Samverkan

Samverkan har blivit allt mer vanlig bland Sveriges kommuner. Anledningarna till samverkan är kan variera men det kan bero på svårigheter att fullfölja uppgifter på egen hand eller ett behov av att samverka tillsammans kring olika utvecklingsfrågor. Här presenterar vi några av de områden vi samverkar inom.

Förutsättningar och trender i vår omvärld kommer att få en avgörande betydelse för utvecklingen i Bengtsfors kommun. Fortsatt ökande miljöhänsyn, även styrt av ekonomiska faktorer, större administrativa enheter, ökad rörlighet i samhället och ökad internationalisering är några viktiga faktorer som kommer att styra även lokal utveckling.

Den viktigaste infrastrukturen i samhället är våra attityder, vår förmåga att samarbeta, våra kunskaper och vår vilja att lära nytt.

Ovanstående texter kommer från Översiktplan för Bengtsfors kommun

Aktuell samverkan

Samverkan inom sociala området

Melleruds och Bengtsfors kommuner har en samverkan inom det sociala området för att tillsammans lösa kommande utmaningar inom socialtjänsten.

Det goda livet i Dalsland Länk till annan webbplats.

Genomförs 2021 – 2025 för att stärka levnadsförhållanden och utveckling i landskapet inom fyra områden; sysselsättning, samhörighet, attraktivitet och utbildning,

Dalslandssamverkan

Kommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Mellerud och Åmål samverkar för att öka sin gemensamma kapacitet. Det sker under namnet Dalslandssamverkan.

Campus Dalsland

Dalslandskommunerna tillsammans står bakom initiativet att starta ett högskolecampus i Dalsland.

Backa barnet Dalsland

En satsning för att tidigare fånga upp och ge rätt stöd till de barn som behöver, så att fler klarar sin skolgång.

Övrig kommunal samverkan

Delar av kommunens verksamhet sker genom samarbeten med andra kommuner, här redovisar vi de verksamheter som drivs genom samverkan på ett eller annat sätt.

Senast uppdaterad: 8 mars 2024