Åka buss

Foto på en buss i linjetrafik vid en busshållplats.

Foto: Anna Sandström

Våra skoldagar startar klockan 09.10, så du kan enkelt ta dig hit med buss från Säffle, Åmål, Ed, Årjäng och Mellerud utan att behöva gå upp jättetidigt.

Skolbussarna körs av Västtrafik, tidtabeller hittar du i listan nedan.

Busskort

Om du har mer än sex kilometer till skolan, från din bostad, har du rätt att få busskort. Busskortet delas ut till dig som uppfyller avståndskravet första skoldagen. Den första morgonen (uppropsdagen) åker du gratis till skolan.

Du kan inte ha busskort om du har inackorderingsbidrag. Om du söker och får inackorderingsbidrag under din gymnasieperiod måste du lämna tillbaka ditt busskort till skolexpeditionen. Om du inte gör det kan du bli återbetalningsskyldig.

Skadat, stulet/borttappat eller glömt busskort

Om ditt busskort blir skadat, ta kontakt med skolans expedition så får du hjälp att beställa ett nytt kort.

Om du tappar bort ditt busskort eller om det blir stulet ska du anmäla det till skolexpeditionen. Vi beställer ett nytt busskort åt dig, du får betala 200 kronor för det nya kortet.

Om du glömmer ditt busskort hemma får du själv betala resekostnaden på bussen.

Busstider

Resebidrag

Om du har mer än fem kilometer till din busshållplats kan du ansöka om resebidrag när du går på gymnasiet. Du kan ansöka om resebidrag även om du har busskort.

Ansökan

Om du är över 18 år kan du själv ansöka om resebidrag. För elever under 18 år ska ansökan göras av dig som vårdnadshavare. Du ansöker om resebidrag på nedanstående blankett.

Blankett för ansökan om resebidrag , 54.3 kB, öppnas i nytt fönster.

Skicka din ansökan till: Strömkullegymnasiet, Karin Nilsson, Box 14, 666 21 Bengtsfors

Så här mycket kan du få i resebidrag

Hur mycket du får i resebidrag beror på hur långt det är mellan din bostad (föräldrahemmet) och busshållsplatsen. Resebidraget är 1,80 kronor per kilometer. Hur många kilometer du kan få bidrag för räknas ut enligt följande: antal kilometer enkel väg minus fem. Bidraget betalas ut för två enkla resor per dag.

Utbetalning/återbetalningsskyldighet

Resebidrag betalas ut mellan 1 september till och med 31 maj. Utbetalningen görs till det konto du angivit i ansökan i slutet av varje månad. Första utbetalningen för läsåret görs den 30 september.

Om du inte anmäler ändringar eller lämnar felaktiga eller vilseledande uppgifter i ansökan blir du återbetalningsskyldig på det belopp som felaktigt utbetalats.

Karin Nilsson
Handläggare