Betyg, prov och individuell studieplan

Foto: Sofia Magnusson

I gymnasiet får du betyg efter varje avslutad kurs. Betygsskalan är sexgradig från A till F med fem godkända och ett icke godkänt betygssteg (F).

De olika betygsstegen är mål- och kunskapsrelaterade och visar hur dina studieresultat är i förhållande till de kunskapsmål som finns i kursplanen. Betyg sätts fortlöpande efter varje avslutad kurs och du får därför inga terminsbetyg. Betygen samlas i din individuella studieplan.

Om du riskerar att få betyget F kommer du att informeras om det muntligen eller skriftligen av undervisande lärare. Din mentor kan även informera dig och dina vårdnadshavare (för omyndiga elever) om detta, till exempel vid utvecklingssamtalet.

Du får en förteckning över de kursmoment som saknas och uppgifter som ska lösas. Du blir också erbjuden ett prövningstillfälle. Det är undervisande lärare som bestämmer om prövning ska ske på delar av kurs eller hel kurs. Vid synnerliga skäl, exempelvis sjukdom, kan redovisning ske vid ett annat tillfälle under terminens gång.

Prövning

Du har rätt att genomgå prövning på skolan i alla kurser och det gymnasiearbete som ingår i din individuella studieplan, om du inte tidigare har fått betyg på kursen eller gymnasiearbetet eller om du har fått betyget F.

Läs mer om prövning på Skolverkets hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Prov

Enligt vår huvudregel ska du som elev vara med vid det ordinarie provtillfället. Om du av särskilda skäl, till exempel sjukdom, inte kan delta finns möjlighet att skriva ett om- eller restprov ifall läraren behöver det som betygsunderlag. Du kan också bli ombedd av undervisande lärare att göra en extra uppgift eller prov i slutet av vårterminen för att det ska finnas tillräckliga underlag för betygssättning. Observera att läraren bedömer hela kursinnehållet vid betygssättning.

Fusk

Om det förekommer fusk på prov, utdelas betyget F. Du har inte heller möjlighet att göra något omprov. Du riskerar också att bli avstängd från skolan i två veckor, samma regel gäller även för felaktig användning av text på internet.

Individuell studieplan

När du börjar i gymnasiet tar skolan och du tillsammans fram en individuell studieplan för dig. Den innehåller bland annat de val av kurser eller ämnesområden som du har gjort.

Examensbevis

Du som har fått betyg på alla kurser och på det gymnasiearbete som ingår i din studieplan, och som uppfyller kraven för gymnasieexamen får ett examensbevis när du avslutar ett nationellt program.