Skolhälsovård

Skolhälsovården består av skolsköterskorna och skolläkaren. Till skolsköterskemottagningen är du som elev eller förälder välkommen att höra av dig med alla slags frågor eller tidsbokning. Beroende på åkomma gör vi en bedömning och lotsar eventuellt vidare till annan vårdinstans.

Skolsköterskan följer elevernas utveckling och hälsa samt verkar för sunda levnadsvanor genom hälsobesök och hälsosamtal. Vår främsta uppgift är att främja hälsa och förebygga ohälsa.

Skolsköterskan medverkar till att du som elev får goda förutsättningar för ditt lärande. Skolsköterskan har ett speciellt ansvar för elever med funktionsnedsättningar, kroniska sjukdomar och inlärningssvårigheter. Skolsköterskan tillför medicinsk kompetens och omvårdnadskompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet.

Alla elever från förskoleklass och upp till och med gymnasiet erbjuds skolhälsovård och det kostar inget att besöka skolhälsovården.

Välkommen till skolsköterskan med dina frågor!

Skolläkaren

Du kan boka tid hos skolläkaren genom skolsköterskan. Skolläkare i Bengtsfors kommun är Laila Hansen-Ekeroth.

Tystnadsplikt

Skolsköterskorna är tillsammans med kommunens skolläkare den medicinska delen i elevhälsan och arbetar under sjukvårdssekretess. Vi för egna journaler. Vi har tystnadsplikt och lämnar inte ut journaler till andra vårdinrättningar utan vårdnadshavares tillstånd (om du är under 18 år).

Hälsokontroll

Alla elever erbjuds hälsobesök som innehåller allmänna hälsokontroller.

Vi erbjuder vaccinationer enligt det svenska barnvaccinationsprogrammet. Om en eleven inte fått alla vaccintioner tidigare i livet ger vi eleven möjlighet att få de vaccinationer hon/han missat.

I årskurs ett på gymnasiet gör vi en hälsoundersökning och kontrollerar längd och vikt. Vid behov kontrollerar vi även syn.

Mottagning

Tisdag: 8.00–16.00